Saturday, February 5, 2011

Alasan Demi Alasan


Pergh.. Lama giler x bukak blog nie. Dah naik bersawang dah aku tgk blog nie. Haish.. Dulu nak sgt blog nih, dah ada rasa sedikit malas lak nak update. Apa nak jadilah K.A oiiii. Asyik malas je. Actually bukan malas, cuma takde masa je. Erm alasan lagi. Tak abis-abis dgn alasan. Mcm tulah manusia xpernah lari dari memberi alasan. Ade je alasan yang nak diberi. Kenapa ye?? Kenapa kita asyik memberi alasan?? Bukankah memberi alasan itu seperti kita menipu?? Menipu org lain dan juga diri sendiri. sebagai contoh alasan yang biasa dilontarkan :

''Saya tak cukup kuat...''
''Saya tak boleh lakukan...''
''Saya takde wang...''
''Saya takde bakat...''
''Saya sudah terlalu tua...''

''Saya tak cukup masa...''
''Sgt mustahil untuk dia menyukai saya...''
'' Aku tak pandai sgt...''
''Ini susah sgt...''
''Orang lain lebih baik dari saya...''




Dan banyak lagi alasan yg sering diucapkan. Lagi-lagi dalam percintaan dan persahabatan. Kalau kita renung-renungkan balik dari zaman kita yang dulu-dulu, dah berapa banyak kali alasan yang telah kita buat. Banyakkan?? Sampai tak terkira rasanya. Perlu ker kita ucap kata-kata sebegitu?? kita tahu yang kita mampu lakukan, mampu hadapi, mampu tepati, mampu laksanakan tetapi kita tetap tak boleh lari dengan alasan. Adakah rasa adil bagi yg si pendengar alasan itu?? Ataupun kita dah rasa puas hati kita memberi alasan seperti itu?? Rasanya jawapannya tidak. Alasan seperti kita ingin membenarkan kata-kata kita. Kita tidak peduli tentang hati org lain mahupun hati kita. Yang penting dengan alasan kita boleh melepaskan diri dengan apa-apa keadaan pun. Tapi dunia sekarang kita boleh lihat banyak alasan yg sering diluahkan. Bagi K.A pula, alasan dgn penipuan sering berkaitan antara satu sama lain. Tanpa alasan, sesuatu penipuan takkan terjadi. Dua perkataan yg berbeza tapi mempunyai maksud yg lebih kurang sama. Sukar agaknya kita nak buang tabiat nie. Rasanya alasan dalam kehidupan sudah menjadi rencah kita seharian. Dipendekkan cerita berfikir dulu sebelum memberikan alasan. Yakinlah pada diri sendiri dan berhentilah  dari mengelakkan diri dari sesuatu. Kita mampu lakukan!!


No comments:

Post a Comment